Refleksje. Łódź Design Festival 2018

Oceń artykuł:

100%
0%

Za nami 12. Edycja Łódź Design Festival, wydarzenie idealne do poszukiwania inspiracji oraz dyskusji nad współczesnym designem. Wśród zaproszonych do uczestnictwa w festiwalu po raz kolejny znalazła się Porta. 

Refleksje. Łódź Design Festival 2018

Łódź Design Festival to najbardziej prestiżowe i opiniotwórcze, a także najczęściej odwiedzane wydarzenie związane ze wzornictwem w Europie Środkowo-Wschodniej. W tym roku festiwal po raz pierwszy odbył się wiosną – między 19 a 27 maja. Tegorocznym hasłem były "REFLEKSJE", które prowokowały do dyskusji nad współczesnym designem, również w krytycznej formie. Główna wystawa "Nothing but flowers" była punktem zaczepienia dla rozmów na temat technologii i jej wpływu na naszą tożsamość.­

- Zależy nam na tym, żeby festiwal nie był targami, nie był tylko i wyłącznie prezentacją produktów, ale żeby dawał szansę na refleksję, na zastanowienie się nad innowacjami, które już przyszły, bądź czekają nas w przyszłości – tłumaczy Michał Piernikowski, Dyrektor Łódź Design Festival.

Festiwal od początku, czyli od 2007 roku, dokonuje przeglądu polskiego wzornictwa i światowego designu – od wzornictwa przemysłowego, przez projektowanie graficzne, architekturę, rzemiosło, po kreowanie usług i interakcji. Do tej pory wzięło w nim udział ponad 400 000 osób z całego świata. Realizowany jest dzięki wieloletniemu wsparciu Urzędu Miasta Łodzi, Łódzkiego Centrum Wydarzeń oraz polskich firm związanych z tematyką designu.

PORTA BY ME

Marka PORTA DRZWI już od kilku lat jest partnerem festiwalu i prezentuje się na nim poprzez interaktywne ekspozycje.

- Udowadnia po raz kolejny, że możemy na polskim, lokalnym rynku zdobyć produkty, które wspaniale będą wyglądały w naszych wnętrzach – mówi Aleksandra Kietla, Rzecznik Prasowy Łódź Festival Design.

Podczas tegorocznej edycji marka zorganizowała wystawę prac nagrodzonych w konkursie PORTA BY ME. Konkursowe projekty prezentują zaskakujące rozwiązania w przestrzeni NA, PRZY i OBOK drzwi. Spośród prawie 100 zgłoszonych projektów przyznane zostały 4 nagrody (w tym, ex aequo, dwie pierwszego stopnia):

1. Projekt "ARC" Krzysztofa Marciniaka, który doceniono za prostotę wykonania oraz trafne zrozumienie idei konkursu. Projekt "Mode:Home" Doroty Balewicz, który, według jury, podąża za trendami oraz jest odpowiedzią na potrzeby obecnych klientów;

2. Projekt "LUMO" Martyny Mieszko – projektantka umiejętnie wpisała się w stylistykę drzwi oraz atrakcyjnie zaprezentowała swoją pracę;

3. Projekt "Wieszak" Wioletty Mikołajczak nagrodzono za wielofunkcyjność oraz wyróżnienie się oryginalną formą prezentacji.

Zobacz też: Wyjątkowa edycja konkursu Porta by me. Te projekty mogą zmienić nasze życie. 

Całą wystawę zaaranżowano w formie kolorowego, intrygującego labiryntu, który pobudzał wyobraźnię i zachęcał do interakcji. Wewnątrz można było oglądać prace konkursowe i wziąć udział w licznych konkursowych zabawach, dzięki którym możliwe było "wyjście" poza mury budynków festiwalu.

Make me!

To międzynarodowy konkurs i kluczowy element Łódź Design Festival dla młodych projektantów. Jest dedykowany designerom, ale także adeptom kierunków projektowych i artystycznych. Prace oceniane są w dwóch etapach przez specjalnie dobrane grono jury. W tym roku w składzie: Agnieszka Jacobson-Cielecka, Agnieszka Gruszczyńska-Hyc, Ewa Mierzejewska, Ewa Solarz, Anna Grużewska, Dominika Olszyna, Michał Mazur i Michał Piernikowski. Jury oceniło prace pod kątem funkcjonalności, innowacji i estetyki. Projekty napłynęły m. in. ze Szwecji, Estonii, Węgier, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Czech, Rosji, Litwy, Białorusi, a nawet z Kolumbii i Australii.

make me

 

Spośród 217 zgłoszeń wybrano 29 projektów, które zaprezentowano na wystawie podczas festiwalu. Nagrodę główną otrzymała Małgorzata Załuska za projekt "Simpla".

must have

To plebiscyt, który odbywa się od 8 lat i wyróżnia najlepsze wdrożenia pochodzące od polskich projektantów i producentów. Must have to także swego rodzaju rekomendacja konsumencka i znak jakości, którym polskie firmy mogą posługiwać się w kraju i za granicą. Powstał, żeby upowszechniać polski design i promować rodzime produkty.

Podczas tegorocznych obrad przyznano znak jakości 70 produktom, spośród zgłoszonych aż 230! Wybrane produkty można było obejrzeć w ramach specjalnej wystawy podczas festiwalu.

Młodzi do Łodzi

To projekt cykliczny, odbywający się równolegle z festiwalem, gdzie architekci dyskutują o sprawach nurtujących ich branżę. Organizatorem spotkań jest miesięcznik "Architektura-murator". Takie wydarzenia są także dobrą okazją do networkingu. Tegoroczne konfrontacje odbyły się 18-19 maja.

Porta zaangażowała się także w ten projekt, podczas którego stworzyła strefę relaksu. Uczestnicy wydarzenia mogli też korzystać z konsultacji ekspertów Porta.

- Architekci wyniosą listę nowych kontaktów, nowych znajomości, które, mam nadzieję, będą kontynuowane również po zakończeniu spotkania – mówi Beata Tylec-Skórka, koordynator wydarzenia "Młodzi do Łodzi".

mlodzidolodzi

Prowadzący prelekcje i warsztaty, to doświadczone osoby w branży architektonicznej: Monika Arczyńska, Aleksandra Czupkiewicz, Małgorzata Dembowska, Artur Jerzy Filip, Jerzy Łątka, Rafał Pieszko i Karolina Tunajek.

Pozostaje oczekiwanie na kolejną edycję i duma, że w naszym kraju powstało tak prestiżowe i opiniotwórcze wydarzenie. Kolejny raz udowodniono, że przecież "Polak potrafi"!

Oceń artykuł:

100%
0%
×

podziel się tym artykułem

Wyślij artykuł swoim znajomym