Home office: biuro w domu, a ergonomia siedzenia przy biurku

Oceń artykuł:

100%
0%

Praca zdalna zyskała w ostatnim czasie na popularności. Choć home office ma wiele zalet (np. nie tracisz czasu na dojazdy do firmy), wiąże się z koniecznością zapewnienia sobie optymalnych warunków do pracy. Dla swojego zdrowia i komfortu, pamiętaj m.in. o zachowaniu prawidłowej pozycji przy biurku i robieniu krótkich, ale regularnych przerw od komputera.

Home office: biuro w domu, a ergonomia siedzenia przy biurku

Ergonomia miejsca pracy i prawidłowe siedzenie przy biurku - dlaczego to ważne?

Laptop położony na kolanach, wielogodzinna praca na kanapie lub - co gorsza - w łóżku, bałagan w pokoju - to jedne z najczęściej popełnianych błędów, związanych z pracą w domu. Wszystko to prowadzi do mniejszej efektywności, większego zmęczenia, dekoncentracji i gorszego samopoczucia. Co więcej, zła pozycja ciała skutkuje bólem pleców, szyi, głowy, a z czasem również i nadgarstków. Między innymi z tych właśnie względów należy pamiętać o ergonomii miejsca pracy. Ale czym ona właściwie jest?

W praktyce ergonomia polega na optymalnym dostosowaniu stanowiska i środowiska pracy, by jak najlepiej wykorzystać możliwości psychofizyczne człowieka. Dzięki temu nie jest on narażony na przeciążenia, problemy zdrowotne i ogólny dyskomfort podczas wykonywania swoich obowiązków służbowych.

Jak siedzieć przy biurku?

Wbrew pozorom prawidłowe siedzenie przy biurku to umiejętność, której tak, jak chodzenia, trzeba się nauczyć. Choć brzmi to dziwnie i nieco groteskowo, okazuje się, że wiele osób wciąż nie wie, jak poprawnie siedzieć przy biurku. Jeśli dotychczas do pracy w trybie home office korzystałeś wyłącznie ze zwykłego krzesła, fotela lub kanapy, czas to zmienić. Nie musisz co prawda od razu kupować drogiego, profesjonalnego fotela ergonomicznego (choć taki byłby najlepszy) do pracy przy komputerze. W zupełności wystarczy, jeśli kupisz taki, który będzie posiadał:

1. regulację wysokości - najbardziej wskazane jest siedzenie przy komputerze z nogami zgiętymi w kolanach pod kątem 90 stopni;

2. podłokietniki - korzystaj z nich, dzięki czemu odciążysz ramiona i barki;

3. regulację stopnia pochylenia oparcia - zwłaszcza w odcinku lędźwiowym. Za sprawą tak zaprojektowanego oparcia nie będą Cię boleć plecy nawet po wielu godzinach siedzenia przed komputerem.

Prawidłowe siedzenie przy biurku, w rzeczywistości sprowadza się głównie do zachowania możliwie jak najbardziej naturalnej pozycji ciała, która chroni stawy przed zwyrodnieniami, przeciążeniami, ale także kurczami. Podczas długiego siedzenia przy komputerze, korzystaj z podnóżka, który będzie chronić Twoje kolana oraz podkładki pod mysz ze specjalną poduszką pod nadgarstek. Nie zapomnij także o odpowiednim oświetleniu miejsca pracy - zmniejszy dyskomfort Twoich oczu.

Zapamiętaj

Nie siadaj po turecku, nie leż na łóżku i nie podkurczaj nóg - optymalna pozycja do siedzenia przy komputerze to taka, gdy kolana znajdują się poniżej bioder.

Praca na stojąco

Pamiętaj, że w trakcie pracy przy komputerze, nie musisz tylko siedzieć. Jeśli masz dostęp do wysokiego blatu, na którym możesz położyć laptop i mieć ekran mniej więcej na poziomie oczu, skorzystaj z tego. Pozycja stojąca jest najbardziej naturalna dla człowieka. Dzięki niej, masz m.in. zapewnioną większą swobodę rąk, możesz spalić więcej kalorii i rozbudzić swoją kreatywność (stanie to sygnał dla mózgu, że musi się przygotować do wzmożonej aktywności).

I w końcu - nie zapomnij o tym, by robić przerwy (po każdej godzinie pracy zrób sobie przynajmniej 5 minut wolnego). Ważne są także regularne ćwiczenia na kręgosłup, dzięki czemu nawet wielogodzinna praca w domu nie będzie Ci straszna. „Koci grzbiet” czy „końskie siodło” - to jedynie przykładowe ćwiczenia, które warto powtarzać, by zmobilizować kręgosłup w różnych płaszczyznach.

Temat zdrowego kręgosłupa i ćwiczeń, które mogą pomóc zniwelować ból pleców (towarzyszący nam także podczas wielogodzinnej pracy przy biurku) poruszaliśmy niedawno na naszym Instagramie w ramach cyklu „Kobiece Historie”. Naszym gościem była Monika Stryjewska z @kociegrzbiety, która jest instruktorką fitness specjalizującą się w zajęciach prozdrowotnych i prowadzi swój kanał na YouTube. Monika podzieliła się cennymi wskazówkami jak dbać o kręgosłup i pokazała kilka przydatnych ćwiczeń. Jeśli nie mieliście okazji zobaczyć relacji na żywo, zapraszamy na nasz Instagram.

Biuro w domu - spraw, by sprzyjało pracy

To, co ma wpływ na Twój komfort pracy w domu, to nie tylko wygodny fotel, odpowiednie biurko czy oświetlenie, ale też wszystko to, co Cię otacza.

  • Rośliny

Zadbaj o to, aby wokół Ciebie nie zabrakło roślin doniczkowych, których zieleń pozytywnie wpływa na zmęczone oczy. Świetnie sprawdzą się zwłaszcza gatunki, które działają jak naturalny filtr powietrza, np. skrzydłokwiaty, paprotki, draceny.

  • Odpowiednie drzwi wewnętrzne

Zwróć także uwagę na drzwi wewnętrzne, które pełnią nie tylko funkcję „łącznika” pomiędzy pomieszczeniami, ale odpowiednio dobrany model, skutecznie odseparuje Cię od hałasów dobiegających z pozostałych części mieszkania. Postaw na model bez przeszkleń (tzw. pełny) - świetnie wyciszy Twoją przestrzeń do pracy. Nie bez znaczenia jest także materiał wypełniający - optymalnym wyborem jest płyta wiórowa, a także wiórowa otworowa. Tego typu modele znajdziesz m.in. w kolekcjach Porta FOCUS Premium, Porta DECOR czy Porta GRANDE. Dla osób, którym zależy na maksymalnym wyciszeniu wnętrza, na przykład takim, które na stałe pracują w trybie home office i prowadzą rozmowy z klientami w domowym biurze, idealnym wyborem będą drzwi o podwyższonej izolacyjności akustycznej - 42 dB. Między innymi za sprawą specjalnej konstrukcji oraz wysokiej klasy uszczelek, zapewnią Ci poczucie komfortu i prywatności w trakcie pracy i rozmów biznesowych.

Porta GRANDE A.0 i G.4

                                         Porta GRANDE A.0                                                                         Porta GRANDE G.4

  • Izolacja akustyczna na ścianach

Aby jeszcze lepiej wygłuszyć domowe biuro, możesz zainstalować na ścianach specjalne piankowe panele, które tłumią i rozpraszają dźwięki, gwarantując tym samym maksymalną ciszę i komfort pracy.

I ostatnia wskazówka: zanim przystąpisz do pracy, uprzątnij przestrzeń biurową. Usuń wszystkie rozpraszacze: wycisz telefon, wynieś brudne kubki, schowaj porozrzucane notatki, czasopisma i długopisy, zamknij okno, jeśli na zewnątrz jest zbyt głośno. W zasięgu Twoich rąk i wzroku powinny znajdować się wyłącznie te rzeczy, których będziesz potrzebować do pracy.

 

Oceń artykuł:

100%
0%
×

podziel się tym artykułem

Wyślij artykuł swoim znajomym